woensdag 11 februari 2015

Kiekeboe-cupcakes

cupcakes met chocolade-eitjes

Eieren zoeken in je cakeje!

Juist als je onverwachts zin krijgt om iets te bakken, doe je het met de spullen die je hebt.
En dat levert vaak verrassingen op!

Zo had ik me van de week al laten verleiden tot het kopen van paaseitjes bij de HEMA...
Ik weet 't, te vroeg, niet goed en nog honderd redenen om het niet te doen, maar er is maar 1 reden nodig om wel overstag te gaan: lekker!
Heerlijke eitjes, gevuld met zachte karamel, chocolade mousse en weet ik al niet wat.

Toen ik dus het plan had om iets te bakken, kwam ik op het idee om ze te gaan verstoppen, die eitjes.
Kijk dan: kiekeboe!

En omdat de eitjes zo heerlijk zijn, kun je voor het cakeje zelf bij de basis blijven. Heel eenvoudig.

Dit heb je nodig: (12 stuks)

12 chocolade-eitjes (ik kocht een zak assorti)
125 gram roomboter (op kamertemperatuur)
125 gram suiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
1 zakje vanillesuiker
2 eieren (op kamertemperatuur)
3 el. melk (karne, halfvol, net wat je in huis hebt)

Dit ga je doen:

Oven voorverwarmen op 200 graden C.
Zet in elk holletje van je muffinvorm een papieren cakevormpje.
Klop met een handmixer de boter met de suiker zacht en romig.
Klop de vanillesuiker er doorheen en klop nog 4 minuten door.
Klop er dan de eieren er 1 voor 1 door.
Blijf hierna nog 3 minuten kloppen.

Verwarm de melk tot lauwwarm.
Spatel het zelfrijzend bakmeel luchtig door het beslag.
Voeg de lauwwarme melk toe.
Verdeel het beslag over de vormpjes.
Duw in elk holletje een (uitgepakt!) chocolade-eitje. Duw een beetje door, tot deze (bijna) de bodem raakt.

Bak de cakejes in het midden van de oven in ca. 20 minuten (je kent
je eigen oven het best)
goudbruin. Ze zijn gaar wanneer je met een sate-stokje in een cakeje prikt en deze er weer schoon uit komt. Het grappige is nu dat het beslag over het chocolade-eitje heen rijst!

Laat de cakejes in de vorm ca. 5 minuten afkoelen en zet ze daarna op een rooster. Laat geheel afkoelen.

Nu kun je ze nog verder versieren. Voor de foto heb ik gekozen voor alleen poedersuiker. De verrassing zit tenslotte aan de binnenkant! Kiekeboe!

Maar je kunt ze ook:
- dippen in gesmolten chocolade, bijvoorbeeld van de
  rest van de eitjes
- besmeren met lemon curd
- besmeren met een mengsel van cream cheese en
  poedersuiker (icing) en ze dan bestrooien met leuke versiersels

Geniet!

1 opmerking: