zaterdag 1 oktober 2016

Knapperige koekjes van courgette



Courgettekoekjes uit de oven


Als ik een maaltijd bedenk, dan begin ik vaak met de keuze voor welke vis of wat voor vlees. En dat is eigenaardig, want als iemand vraagt wat wij vanavond gaan eten, begin ik toch vaak met het benoemen van de groente. Dat heb ik, denk ik, van huis uit meegekregen. Vroeger aten wij spinazie met vis, bloemkool met saucijsjes, andijviestampot met spekjes etc.
In een restaurant is dat nooit zo. Daar kies je op basis van vlees, vis, kaas etc.

Nu praten we heel anders over ons eten. Niet in de laatste plaats door alle aandacht voor koken in de vele kookprogramma's, blogs en prachtige kookboeken. Daar horen en lezen we over een bittertje, een zuurtje, een knappertje, umami etc. En, niet te vergeten... het mondgevoel ;-)

Daar moest ik gisteren aan denken toen ik een fijne pan vol sappige kippendijtjes in creme fraiche en witte wijn op had staan. Daar zou pasta bij gaan en courgette. En ineens had ik zin om daar een knappertje van te maken. En dit is het geworden.

Dit heb je nodig:

1 courgette
2 eieren
100 gram bloem
50 gram panko (of paneermeel, maar dat is eigenlijk een beetje te fijn)
zout, peper, chilipoeder, knoflook, of kruiden die goed bij je overige gerechten passen.
beetje olie

Dit ga je doen:

Verwarm de oven op 230 graden.
Bekleed een bakblik met bakpapier en kwast hier wat olie over.

Snijd de courgette in niet te dikke plakjes. Ongeveer 3 mm.
Doe ze, samen met de bloem in een plastic zak, die je goed dichtmaakt. Hussel het geheel, zodat alle plakjes een laagje bloem oppikken.

Kluts 2 eieren in een kommetje, doe de broodkruimels in een andere kom. Doe de kruiden die je gekozen hebt door het broodkruim en roer het even door.

Haal elk plakje courgette door het ei, laat wat uitdruipen en haal door de broodkruimels. Je kunt dit per plakje nog een keer herhalen, als je een lekkere dikke korst wenst, ik heb het bij 1 x gelaten.

Leg de plakjes naast elkaar op het bakblik.
Bak 5 tot 6 minuten, draai ze daarna om en bak de andere kant nog 4 tot 5 minuten.

Nu heb je een schaal vol knappertjes met een heerlijk mondgevoel...
Geniet!
BewarenBewaren

Geen opmerkingen:

Een reactie posten