donderdag 20 juli 2017

Ricottacake met blauwe bessen



Smeuïge ricottacake met blauwe bessen

We blijven even in de taartsfeer. Met al dat fruit in de zomer kun je zoveel lekkers doen!
Dus dat ik bij een etentje van de week iets met fruit wilde doen, stond al vrij snel vast. Maar wat?

En toen kreeg ik het bericht dat er een nieuw bakboek uitkomt van Rutger. Je weet het misschien nog wel: hij was de eerste winnaar van Heel Holland Bakt. Dit nieuwe boek gaat over hartige baksels en daar horen we vast nog wel meer over, maar het deed me wel gelijk een idee aan de hand: ik ga iets kiezen uit de Bakbijbel van Rutger. En dit is het geworden: een vrij klein, maar mooi hoog ricottataartje met blauwe bessen. Ruim voldoende voor acht personen.

Het gebruik van ricotta in cakes en taarten maakt het geheel frisser en smeuïg en is een mooie balans met de bessen.

Dit heb je nodig:

voor de cake
125 gr. boter, op kamertemperatuur
250 gr. ricotta, op kamertemperatuur
250 gr. suiker
1/4 tl. zout
1/2 citroen, rasp
3 eieren, op kamertemperatuur
250 gram bloem
4 tl. bakpoeder

voor de vulling
200 gram blauwe bessen
1 el. bloem

verder nodig
boter om de vorm in te vetten
poedersuiker, om te bestrooien

Dit ga je doen:

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een springvorm van 20 centimeter in met boter en bekleed de bodem met bakpapier. Doe de boter, ricotta, suiker, het zout en de citroenrasp in een kom en klop dit enkele minuten tot een romige massa.

Voeg een voor een de eieren toe en klop na iedere toevoeging goed door.
Meng de bloem met het bakpoeder en spatel dit vervolgens door het ricottamengsel.

Rol de blauwe bessen door de eetlepel bloem, zodat ze licht bedekt raken met bloem. (Zo heb je minder kans dat de bessen naar de bodem van de cake zakken.) Spatel 3/4 van de blauwe bessen door het beslag en doe dit vervolgens in de vorm. Verdeel de rest van de bessen over het beslag.

Bak de cake in 60 tot 70 minuten goudbruin en gaar.
Laat de cake afkoelen en bestuif hem voor het serveren licht met poedersuiker.

Tip: ik had nog een pot zelfgemaakte lemoncurd met tijm. Deze heb ik erbij geserveerd, voor een ieder te kiezen om te proberen. En ik vond het heerlijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten