zondag 9 maart 2014

Mosterdsoep


Voor Abraham, Jan en Alleman


In de supermarkt loop je tegen opgestapelde torens van aanbiedingen aan. Ternauwernood kon ik met mijn wagentje de lading mosterd in het eerste straatje ontwijken, grove Zaanse mosterd, de Echte.

Het water liep mij onmiddellijk in de mond, want ik moest gelijk aan mosterdsoep denken.
Razendsnel scande ik in mijn hoofd welke ingrediƫnten ik nodig had en bedacht dat die liter goede kippenbouillon* in mijn vriezer hierop had liggen wachten. Die sjalotjes had ik nog in huis, ook dat restje witte wijn, het enige dat ontbrak was een beetje slagroom. Bij de kassa rekende ik 93 cent af voor de pot mosterd.
Mosterdsoep: heerlijk simpel, ontzettend lekker en nog goedkoop ook!

Recept

Voorgerecht voor 4 personen of flinke portie voor 2:

- Neem een stevige soeppan, fruit 3 gesnipperde sjalotjes in een lepel boter glazig- Voeg 3 volle eetlepels mosterd toe en laat deze 5 minuutjes 'ontzuren' terwijl je roert- Blus af met een scheut witte wijn en voeg een liter (kippen-)bouillon toe
- Roer goed door en laat de soep een kwartier zachtjes pruttelen
- Haal je pan van het fornuis, proef en doe er peper en zout naar smaak bij
- Roer er een scheutje slagroom door
Met een stuk geroosterd brood ernaast ben je compleet.

* Die kippenbouillon maak je zoals Jolanda schrijft in "Herinner je je deze nog?" van 16 februari (met het mooie weer van nu is die retro-salade een topper als lunchgerecht!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten