dinsdag 2 september 2014

Sodabrood met een rustiek uiterlijk

Snel zelf brood bakken

'Zelf brood bakken' en 'snel' horen eigenlijk niet in 1 zin thuis.
Toch overkomt het mij regelmatig dat ik ontzettende zin heb om brood te bakken, terwijl ik die dag echt geen tijd of geduld heb in het rijs/wacht-proces.

Begrijp me niet verkeerd, kneden vind ik heerlijk! En daar maak ik graag tijd voor vrij.
Maar als ik bijvoorbeeld een etentje voorbereid en ineens bedenk dat een leuk rustiek brood er wel heel mooi bij zou staan, is het vaak te laat voor het wachten op rijzen...

Ergens in mijn geheugen lag nog een recept van Ierse sodabroodjes met havervlokken van Nigella Lawson. Maar ik wilde van de week geen broodjes, maar een, ik noemde het al, rustiek heel brood.
Dus...

Sodabrood met rustiek uiterlijk, binnen 1 uur op de plank!


Dit heb je nodig: (voor 1 brood)

350 gram volkorenmeel en een beetje extra voor de afwerking
100 gram gewone bloem
1,5 tl. zout
1 tl. dubbelkoolzure soda *
30 gram boter
3 tot 3,5 dl. karnemelk

Dit ga je doen:

Oven voorverwarmen op 220 graden C.

Meng in een kom alle droge ingredienten, dus meel, bloem, zout en soda.
Wrijf er met je vingers de boter door.
Speel met je handen flink met de massa, zodat er ook lekker wat lucht bij komt.
Ga door totdat je een kruimelig mengsel krijgt.

Roer er nu de karnemelk door, totdat je een stevig, ietwat grof deeg hebt. Je moet het even aanvoelen, maar ergens tussen de 3 dl. en 3,5 dl. is het precies goed.

Bestuif je werkvlak met wat bloem en leg het deeg hierop.
Kneed het deeg tot het glad is. Dit duurt even, maar niet heel lang. (En weer lang genoeg om je even heerlijk uit te leven!)

Vorm er uiteindelijk een mooie bol van en leg deze op een bakplaat waarop je een vel bakpapier hebt gelegd.
Bestuif de bol met het achtergehouden meel en kerf het oppervlak kruiselings diep in.

Bak het sodabrood direct 40 minuten in de oven, of totdat zich een mooie bruine korst heeft gevormd.

Laat het brood wel afkoelen op een rooster voordat je 'm aansnijdt.

Vooral heerlijk met een fijne pesto of bij soep waarin je mag soppen...


* Kooktip: Het verschil tussen dubbelkoolzure soda en bakpoeder

Natriumbicarbonaat = zuiveringszout = dubbelkoolzure soda = baking soda
Natriumbicarbonaat produceert alleen koolstofdioxide als er een zuur of zuur vocht aanwezig is, dus bijvoorbeeld yoghurt, azijn of karnemelk. Is dit niet aanwezig dan zal het deeg niet rijzen.

Natriumbicarbonaat begint meteen te werken als het in aanraking komt met zuur, dus als je dit gebruikt moet je het pas op laatst toevoegen, zodat de lucht gevangen kan worden als het baksel in de oven staat.
Baking soda koop ik bij de Turkse winkel, bij bakshops of bij de toko. Het wordt verkocht in een prachtig oranje doosje.

Bakpoeder is natriumbicarbonaat waaraan een droog zuur is toegevoegd zodat je dat zelf niet aan het recept hoeft toe te voegen. Het bakpoeder dat in Nederland in de winkel te koop is, wordt zogenaamd dubbelwerkend poeder genoemd, dit wil zeggen dat het 2 rijzingen heeft, één meteen en de tweede pas tijdens het bakken. Het is dan ook van minder belang dat je het meteen in de oven zet.

Je kunt dus baking soda wel vervangen door bakpoeder, maar bakpoeder niet door baking soda!

4 opmerkingen:

  1. Nu snap ik eindelijk het verschil tussen bakpoeder en natriumbicarbonaat! Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Top brood dit. Ik maak 'em ook regelmatig !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zou de karnemelk l te vervangen zijn door een andere vloeistof?? Ik heb lactose intolerantie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Hilde,
      Dit zou je kunnen vervangen door Kefir, verkrijgbaar bij oosterse supermarkten.
      Of door een variant van Alpro soya drank.
      Laat je weten of het gelukt is?
      Groet,
      Jolanda

      Verwijderen