woensdag 17 december 2014

Bietensoep met kokos


Een mooie soep voor Kerst en alle andere dagen

In het pompoenseizoen ben je geneigd vaak naar deze groente te grijpen. Je kunt er zoveel mee doen!
Maar er is natuurlijk veel meer te kiezen. Bietjes zijn ook zo veelzijdig. En prachtig van kleur. Je hebt het vast al ontdekt.
Je kunt een heerlijke bietjes carpaccio met zalm en geitenkaas maken, of eenvoudig een gesnipperd bietje door de sla doen.

Toen ik laatst Marjan, mijn Keukenzuster, hielp inpakken voor haar verhuizing, heb ik tijdelijk een paar van haar kookboeken ontvoerd. Een Ottolenghi die ik zelf niet heb en eentje van Sarah Raven. Fijne boeken allebei.
De keuken in het nieuwe huis van Marjan is nog niet helemaal klaar, dus eet ze regelmatig bij ons. En dan is het natuurlijk leuk om iets verrassends te maken. En niet te ingewikkeld, want we hebben het deze maand natuurlijk allemaal druk.

Deze bieten-kokossoep kwam ik tegen in het boek van Sarah Raven. En het recept is oorspronkelijk van Mary Berry.
Normaal gesproken zou ik mijn eigen draai nog geven aan zo'n recept. Maar dat doe je gewoon niet bij Mary...
Behalve dan dat ik geen limoen in huis had, dus een citroen gebruikte.

Dit heb je nodig:

500 gram bieten (je kunt zelf rauwe exemplaren koken, maar als je het echt druk hebt, volstaan voorgekookte ook)
1el. zonnebloemolie
1 grote ui, fijngesneden
1 of 2 el. rode Thaise currypasta, afhankelijk van je smaak
400 ml. kokosmelk (blikje)
300 ml. kippenbouillon
zout en zwarte peper
sap van een 1/2 limoen (of een kwart citroen)
2 el. fijngesneden bladpeterselie (voor de versiering)

Dit ga je doen:

Als je rauwe bieten hebt gekozen, kook je deze een klein uur, of tot ze helemaal gaar zijn. Laat ze afkoelen en pel ze.
Snijd de bieten in stukjes. Tweederde grof en 1/3 in fijne blokjes (brunoise).

Verhit de olie in een grote pan op matig vuur.
Smoor hierin de ui afgedekt ca. 5 -10 minuten.
Voeg tweederde van de bieten toe aan de ui. Doe de currypasta  erbij en schep de groenten hiermee om. Bak enkele minuten op hoog vuur. Voeg de kokosmelk, bouillon en wat zout en peper toe.

Breng de soep aan de kook en laat hem afgedekt 5 minuten koken op laag vuur. Pureer hem glad in de keukenmachine of met de staafmixer (schort!!!).

Doe de soep weer in de pan en voeg de kleine blokjes biet toe.
Breng op smaak met het citrussap, zout en peper.

Schep de prachtige soep in leuke borden en strooi er wat bladpeterselie op. Serveer warm.

1 opmerking: