vrijdag 21 februari 2014

Gegrilde aubergine

Familie van de Nachtschade

Mijn eerste kennismaking met de paarse aubergine was vooral die mooie kleur.
En dat ik me er geen raad mee wist: ik gooide maar olie in de pan en de plakken aubergine werden vetter en vetter, net sponzen!

Inmiddels heb ik voor deze heerlijk veelzijdige groente, eigenlijk een vrucht, een betere bereiding gevonden.

Zorg wel dat je aubergine gaar eet. Je kan anders last van je maag krijgen. De vrucht is een familielid van de nachtschade en bevat solanine, dat giftig is en bitter smaakt.

Snijd de aubergine in lange of ronde plakken, tussen een halve en hele cm dik.
Besprenkel ze met zout, dek ze af en laat een halfuurtje staan, eventueel met iets zwaars erop.

Dep de plakken met keukenpapier droog en kwast ze dan aan beide zijden in met olijfolie. Je kan wat fijngesneden knoflook of kruiden aan de olie toevoegen.
Gril de plakken om en om in een grillpan of op een rooster in een hete oven.

Nu zijn ze klaar voor de bereiding van een salade (zie ook 'deze appel is eigenlijk bes'), of een Italiaans broodje met aubergine, tomaat, basilicum en gesmolten mozzarella, of maak er een rolletje van gevuld met gekruid gehakt, of gebruik de gegrilde plakken in plaats van pastavellen in een lasagna. Bij de Grieken wordt het dan moussaka.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten