zondag 16 november 2014

Koekjes met citroen en venkelzaad



Koekjes die je kunt laten kreukelen

Ik vind zondag een echte bakdag. Heerlijk!
Muziekje aan, iedereen doet waar hij zin in heeft en ik ga dan dus bakken.
Vandaag had ik zin in koekjes. Vanmiddag krijgen we bezoek, maandag komt mijn Keukenzuster eten, dus 'publiek' genoeg.

Want dat vind ik het enige nadeel van deze hobby. Ik wil wel bakken en natuurlijk ook proeven, maar niet alles zelf opeten...
Hieronder geef ik je een recept voor 40 koekjes! Dat zijn er veel hoor!
Dus heb ik al een schaaltje weggegeven aan de buren van wie ik wat extra poedersuiker leende en, zoals gezegd, ik weet dat er nog wat mensen over de vloer komen.
Dan is het extra leuk als het hier lekker ruikt en er ook iets te delen valt.

Dit recept stond laatst in NRC, waar Janneke Vreugdenhil het nieuwe bakboek van Yvette van Boven besprak.
Nou ja, besprak... er worden de hele week recepten gegeven uit een bepaald kookboek en dit keer was het mooie boek van Yvette aan de beurt.

Dit recept sprong er voor mij direct uit: Kreukelkoekjes met citroen en venkelzaad.
Die heb ik dus nu gebakken, want ik ben gek op venkel en had venkelzaad in huis!

Deze koekjes heb ik ook wel eens gezien in een chocoladevariant. Dan zien ze er eigenlijk spectaculairder uit. Want het kreukeleffect ontstaat doordat je de deegballetjes door een dikke laag poedersuiker rolt. Als het deeg dan heet wordt in de oven, springt als het ware het koekje open en dat is met het contrast chocolade / poedersuiker, mooier dan in deze variant.

Als je dat effect niet zo belangrijk vindt en je wilt minderen in het zoetgehalte van dit koekje, kun je dus gerust het poedersuikerstadium overslaan. Je krijgt dan alsnog een heerlijk koekje, rijk van smaak met een hint van frisheid.

Dit heb je nodig (voor ca. 40 koekjes)

225 g boter, op kamertemperatuur
225 g suiker
1 tl vanille-extract
rasp en het sap van 1 citroen
1 el venkelzaad, fijngewreven in de vijzel
1 ei, medium
een snuf zout
¾ tl bakpoeder
300 g bloem
ca. 200 g poedersuiker

Dit ga je doen:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Bekleed een bakplaat met bakpapier.

Klop de boter met de suiker licht en luchtig met een handmixer. Voeg vanille-extract, citroenrasp en -sap en venkelzaad toe en klop het beslag nog eens door. Klop dan het ei erdoor. Zet de handmixer weg.

Meng het zout en het bakpoeder met de bloem en spatel dit door het boterbeslag. Giet de poedersuiker in een diep bord.

Maak met natte handen kleine bolletjes beslag ter grootte van een dikke druif. Rol ze door de poedersuiker en verdeel ze met 5 cm. tussenruimte over de bakplaat. Bak ze kort, een minuut of acht.*  Kijk af en toe even of ze al wat openbarsten of lichtbruine randjes krijgen. Dan zijn ze goed.

Bak de koekjes in delen, niet alles kan tegelijk op de bakplaat. Ga door tot alles op is.

Bewaar ze in een grote luchtdichte pot; daar blijven ze zeker een week goed.

* Dit kan per oven verschillen. In de mijne moesten ze echt 10 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten