woensdag 28 juni 2017

Parelcouscous met sinaasappel en sjalotten


couscous parelcouscous sinaasappel sjalot moghrabieh


Mograbieh (parelcouscous)

Nog eentje dan, nog een recept uit Souq, tafels vol mezze.
Inmiddels heb ik dit gerecht al meerdere malen gemaakt en steeds weer smul ik er van.

Het kookboek heeft sinds het verschijnen veel lof gekregen uit alle gaten en hoeken en dat is, wat mij betreft, volkomen terecht! Want ook al maak je misschien geen tafels vol hapjes, dan kun je bijna elk recept bewerken tot een hoofdmaaltijd.
De combinaties die schrijfsters Nadia en Merijn maken inspireren je om meer specerijen te gebruiken, of ze in nieuwe combi's toe te passen.

De parelcouscous uit dit recept kon ik in onze supermarkt niet vinden, maar wel bij de Turkse winkel. Er stond geen gebruiksaanwijzing op, dus volgde ik het advies uit het boek. Maar daar wordt vast een andere soort gebruikt, want 15 minuten was veel te lang. De parelcouscous die ik gebruikte had aan 8 kookminuten echt voldoende. Dan blijven het ook echt mooie pppppareltjes...

Dit heb je nodig: (voor 4 tot 6 personen, als bijgerecht)

300 gram moghrabieh (parelcouscous)
6 sjalotten
200 ml arachideolie
200 ml sinaasappelsap
peper en zout
1 el seven spice (ik heb alleen 5-spice in huis, wordt ook lekker)
75 gram bruine amandelen
2 biologische sinaasappels
6 el frisgroene olijfolie

Dit ga je doen:

Kook de pasta in ruim gezouten water gaar (zie mijn opmerking boven).
Giet af en laat tot lauwwarm afkoelen.

Pel ondertussen de sjalotten en snijd ze in smalle partjes.
Verhit 3/4 van de arachideolie in een koekenpan en bak hierin de sjalotjes al omscheppend diepbruin en licht knapperig.
Laat tegelijkertijd het sinaasappelsap tot minder dan de helft inkoken.
Breng de sjalotten op smaak met peper, zout en de seven spice.

Verhit de rest van de olie en frituur hierin de amandelen goudbruin en knapperig. Laat ze op een bord afkoelen en uitlekken. Rasp de schil van 1 sinaasappel. Schil beide vruchten en snijd de partjes vruchtvlees tussen de vliesjes uit. Klop het afgekoelde ingekookte sinaasappelsap romig met de olijfolie en breng op smaak met wat peper en zout. Hak de amandelen grof.

Meng de moghrabieh met de sinaasappeldressing, de sjalotten, amandelen, rasp en partjes sinaasappel.
Breng eventueel verder op smaak met extra peper, zout en seven spice, naar smaak.

Smakelijk!



Auteur

Nadia Zerouali en Merijn Tol 


ISBN

978 90 5956 722 1


Uitgever

Fontaine Uitgevers





Geen opmerkingen:

Een reactie posten